Logo návodník

Jak napsat Ebook

Ebook je základním druhem informačního produktu. Jde o knihu v elektronické podobě. Možná vás trochu děsí to slovo kniha. Vždyť napsat knihu musí být neuvěřitelně složité. Možná jo, možná ne.Výhoda ebooku je v tom, že nemusí mít 300 stránek. Většina ebooků má mezi 5-50 stránkami. Záleží na tom, o jak obsáhlé téma se jedná, a jestli jde o ebook za peníze či zdarma.

Proč ebook psát?

Rozšíříte povědomí o sobě a/nebo vaší značce

Můžete ebook umístit na stránky nebo rozeslat, a tím se o vás dozví více lidí. Na této stránce najdete ebooky v sekci DÁRKY. Můj ebook „Jak překonat strach“ se dá stáhnout i na několika dalších stránkách, protože jsem u něj zvolil volná distribuční práva. Je volně ke stažení, protože slouží k volnému šíření povědomí o mé stránce.

Budujete databázi kontaktů

Můžete ebook vyměňovat za emailový kontakt. Tento způsob také využívám, a díky tomu jste se dostali do mé databáze. Nabídnu hodnotný obsah, který vám zašlu obratem na email.

Vyděláváte peníze

Ebookem se samozřejmě dají vydělávat i peníze. Pokud má váš ebook pro lidi velkou hodnotu, rádi vám za něj zaplatí. Samozřejmě to chce již mít nějaké znalosti a dát si na jeho tvorbě záležet a vše dopředu promyslet.

Budujete důvěru

Když napíšete kvalitní ebook, a dáte ho lidem bezplatně stáhnout, budujete tím důvěru a zvyšujete pravděpodobnost, že si od vás v pozdější době něco koupí.

Pomůžete lidem

V neposlední řadě lidem pomůžete vyřešit nějaký problém nebo jim usnadníte život.

Pojďme si tedy něco povědět o jeho tvorbě.

Než začnete psát

Před tím než se pustíte do psaní, měli byste promyslet několik základních věcí.

Jaký program použít

Jak možná většina z vás tuší, naprostá většina ebooků byla vytvořena v programu Microsoft Office – Word. Je to program pro psaní textů, a je tedy pro tvorbu ebooků ideální. Takže pokud jste klasičtí „písíčkáři“, použijte Word.

Na jaké bude téma

Na začátku nemusíte znát přesnou strukturu, ale měli byste vědět, na jaké konkrétní téma ebook bude. Jde o vaši expertní oblast, která vás zajímá. O tom jak jí nalézt, jsme si již říkali v předešlých krocích.

Pro koho je určen

Víte pro jakou cílovou skupinu je váš ebook určen? Je to věc, kterou byste měli dopředu promyslet, protože tomu můžete přizpůsobit styl psaní. Jinak budete psát pro důchodce, a jinak pro teenagery. Vyvarujte se uvádění složitých, cizích, nespisovných nebo familiérních výrazů, pokud na to není vaše cílová skupina připravená.

Kdy psát

Mám svou dobu, kdy se věnuji psaní článků a ebooku. Je to zejména hned po ránu, kdy se cítím čerstvý a plný energie. Naopak večer se věnuji jiným věcem v mém podnikání, které nepotřebují tolik zaměření a disciplíny. Každý to ale bude mít jinak, tudíž si svojí vhodnou dobu pro psaní musíte nalézt sami. Vyzkoušejte a uvidíte, co je pro vás nejpříjemnější. Znám i lidi, co píší jak draci v noci J.

Prostředí

Na psaní si vymezte čas, a snažte se vyhnout telefonickému či emailovému vyrušování. Psaní je tvůrčí práce, a je třeba se na ni soustředit. Pokud na to nemáte klid doma, zkuste si najít alternativní prostor – klidnou kavárnu nebo třeba knihovnu.

Pozor na prokrastinaci

Je třeba si dát taky pozor na prokrastinaci, tedy odkládání psaní „na pak“. Zkontrolovat facebook není špatné, ale nesmí se z toho stát pravidlo „každých pět minut“. Vím, o čem mluvím, protože se s tím také občas potýkám.

Jak vytvořit obsah

Předmluva – úvod

Před tím, než začnete vytvářet hlavní obsahovou složku, je vhodné uvést několik věcí v úvodu.

Představení

Na úvodní stránku vložte vaše jméno a fotku, aby měli čtenáři jasno, od koho čtou. Získáte tak body do portfolia důvěry. Můžete také uvést vaše logo. Já ho uvádím většinou do záhlaví a na konec ebooku. Nezapomeňte přidat i odkaz na vaše stránky a kontakt.

Prohlášení

Na začátku by mělo zaznít pár slov o tom, že si nepřejete, aby váš obsah a vaše know-how někdo šířil dále. Já jsem to považoval za samozřejmost, kterou nemusím psát, až do doby, kdy můj obsah začal někdo brát, a po upozornění mi bylo řečeno, že jsem tam neměl uvedeno, že se to nesmí J. Takže pokud nechcete dopadnout jako já,uvádějte prohlášení a Copyright ©.

Slib

Nezapomeňte na úvod sdělit svým čtenářům, co se v daném ebooku naučí, a k čemu jim to bude dobré, aby hned měli přehled a získali si vaší pozornost. Zmiňte se také o tom, jaké výsledky můžou čtenáři po přečtení vašeho ebooku očekávat.

Váš příběh

Lidé milují příběhy a chtějí vědět, kdo konkrétně se za ebookem skrývá. Když budete používat pouze suchá fakta bez přirovnání a příběhů, a nepoužijete třeba ani obrázky, je možné, že se začnou nudit.

Napište, jak jste se dostali tam, kde jste. Co vás vedlo k tomu, začít psát o vašem tématu a čím jste si prošli?

Hlavní obsahová část

Pište a pište

Tou nejdůležitější věcí, kterou musí ebook mít, je váš kvalitní obsah. Bez toho není možné, aby ebook vznikl. Měli byste nyní na papír dostat naprosto všechno, co víte a znáte o oboru, kterým se budete zabývat. Zavřete se třeba na víkend někde na chatě a vysypte na papír vše, co umíte a znáte.

Možná si teď myslíte, že toho moc nevíte. To je v pořádku. Zkuste si ale vyhradit čas a vypsat se. Na úpravu textu vůbec nehleďte, jde o to napsat co nejvíce textu. Někdy toho víme mnohem více, než si myslíme.

Dejte do obsahu i kus sebe a buďte autentičtí. Využijte příběhů, přirovnání a vlastních zkušeností. Lidé mají rádi příběhy a příklady.

Hlavní obsahová část by měla zahrnovat přibližně 80-90 % celkového objemu.

Existuje ještě jiný způsob, jak vytvářet obsah. Využívám ho já. Jako první si udělám myšlenkovou mapu, kde si načrtnu osnovu s nadpisy a podnadpisy. Ty poté vypíšu přesně ve Wordu. Pak už jen jedu podle nadpisů a vytvářím do nich obsah. Pro někoho může být problém udělat první osnovu, když ještě nevědí, jaký přesně obsah z nich vypadne. Vyzkoušejte obě metody, a uvidíte, která vám vyhovuje víc.

Jak na inspiraci

Pokud se nemůžete rozepsat a potřebujete to tzv. vykopnout, projděte se před tím třeba v lese a načerpejte energii na psaní (možná získáte i inspiraci). Mnoho lidí, kteří chtějí dostat něco z hlavy na papír nebo na plátno se nejdříve rozpohybují. Vaše učitelka také chodila po třídě, když něco vyprávěla, nyní už víte proč J.

Vědomý pohyb člověka kultivuje a obohacuje ve všem, co dělá. Rozšiřuje smysly a vědomí – začínáme vnímat mnohem více toho, co se děje kolem. Viz. Lobanova analýza pohybu.

Jsou některé vaše znalosti samozřejmé?

Často se stává, že naše znalosti považujeme za standard ostatních. Myslíme si, že to každý už zná a ví. Je třeba se ale nad tím důkladněji zamyslet. Opravdu to, co víte, znáte a umíte, umí i většina populace? Zkuste se na to někoho zeptat.

Váš úhel pohledu

Nezapomeňte, že v ebooku jde také o váš náhled na věc. Když o něčem píšete, uveďte rovnou, co si o tom sami myslíte. Proč si myslíte, že by to tak mělo být. Přidáte tím autenticitu, a díky tomu i šťávu :) .

Doplnění o experty v oboru

Najděte největší experty ve vašem oboru a doplňte vaše znalosti o další informace od odborníků. Inspirujte se strukturou jejich eBooků, inspirujte se jejich obsahem i třeba designem. Proč dělají to, co dělají. Pokud umíte anglicky, porozhlédněte se i v zahraničí, kdo by vás mohl inspirovat.

Nekopírujte, inspirujte se.

Závěr ebooku

Říká se, opakování matka moudrosti, a u ebooku to platí taktéž. Na závěr uveďte stručné shrnutí toho, co jste lidi naučili a uveďte, co mají po přečtení udělat. Potřebují trochu postrčit, a vy jim k tomu dáte návod a poté impuls J.

Úpravy

Vytvořte osnovu

Pokud jste napsali vše, co víte, tak je možné, že v tom nyní máte trochu zmatek. To je v pořádku. Nyní z toho zkuste udělatjednoduchou osnovu pro jednotlivé kapitoly. Můžete zkusit využít již zmíněné myšlenkové mapy. Osnovu postupně rozšiřujte.

Roztřiďte obsah podle osnovy

Pokud již máte osnovu, váš obsah začněte k jednotlivým kapitolám přiřazovat.

Snažte se z toho udělat návod pro lidi, kteří váš ebook budou číst. Představte si vašeho čtenáře, který se s vámi nikdy nesetkal, ale dostane se rovnou k vašemu ebooku. Bude mu to dávat smysl? Je to návod od A do Z, který pochopí?

Opravte chyby

Nyní je třeba si po sobě obsah přečíst a opravit chyby. Nevypadá to dobře, když je na každé straně gramatická hrubka. Snažte se jich co nejvíc najít a zpacifikovat J.

Pokud se na opravy necítíte, tak jako já, najděte si zkušenějšího korektora. Já vždy požádám přítelkyni, aby můj ebook nebo článek zkontrolovala. Nemyslím si, že bych byl úplný propadlík z češtiny, alevždy je lepší, když se na to podívá i jiná osoba. Nejen, že najde gramatické chyby, ale všimne si i věcí, které nemají smysl, protože se na to dívá z nadhledu.

Dejte svému ebooku řád

Orientace

Dříve jsem si myslel, že jestli je ebook na šířku nebo na výšku, je jedno. Není tomu tak. Je třeba si uvědomit, že monitor počítače má orientaci na šířku, a pokud chcete čtenáři čtení co nejvíce usnadnit, využijte orientaci na šířku. Když bude pak čtenář ebook posunovat na další stránku, ebook se vůbec neposune, jen stránka se změní J. Zkuste si posunout na další stránku tento ebook, neposouvá se, že? A vždy je vidět celá stránka.

U orientace na výšku není vidět celá stránka, a pokud ano, text je nečitelný.

Nadpisy

Využijte strukturu více nadpisů skládajících se z několika hlavních kapitol, které se rozvětví na další podkapitoly. Přednastavte si je ve Wordu v záložce Domů-Styly. Je dobré, aby všechny nadpisy měly stejné písmo a velikost. Podnadpisy udělejte o fous menší.

Nebojte se s názvem experimentovat.

Měl by obsahovat hlavní poselství vašeho produktu. V čem a jak to lidem pomůže?

Např.: Jak zhubnout 20 kilo za měsíc, Kdy je vhodné chodit běhat, Jak postavit za dva měsíce dům vlastními silami.

Odstavce

Snažte se opravdu o maximální přehlednost a dělejte časté odstavce. Když přijdu na nějaký blog, a vidím tam článek skládající se z jednoho odstavce na 15 řádků, tak ho ani nečtu. Při určitém počtu řádků v jednom odstavci se oči začnou ztrácet, a čtení se stane nepříjemným, a to určitě nechcete.

Písmo – kurzíva, tučné

S druhy písem v ebooku moc neexperimentujte. Je lepší využít osvědčená písma: Times New Roman, Arial nebo Georgia. Já někde před časem četl, že podle výzkumu mají čtenáři nejraději ke čtení právě písmo Georgia.

Nejen krátké odstavce mohou pomoci při snadné orientaci v textu. Vypíchněte důležité části tučným textem, kurzívou nebo podtržením.Vzniknou tak pro oči záchytné body.

Obrázky

Přidejte k textu koření v podobě výstižných obrázků. Ty kromě lepší orientace přidají i emoce. Váš ebook tak bude pěkně šťavnatý.

Záhlaví a Zápatí

Využijte záhlaví k vlastní propagaci. Jak vidíte, já tam mám uvedené logo. Tím buduji povědomí o značce. Když to logo pak někde zahlédnete, budete vědět, odkud je. Do záhlaví můžete uvést i název ebooku nebo odkaz přímo na vaši stránku. Najdete je v záložce Vložení – Záhlaví. Do zápatí nezapomeňte přidat číslo stránky. Najdete opět v záložce Vložení – číslo stránky.

Odkazy

Pokud někde v textu citujete nebo se věnujete tématu, ke kterému jsou dodatečné informace na internetu, uveďte i odkaz na původní text. Nachází se v záložce Vložení – Hypertextový odkaz.

Dostali jste se až na konec tohoto článku. Věřím, že vám pomůže k napsání co možná nejlepšího ebooku. Pamatujte, že nejde o to, aby byl dokonalý, protože stejně nikdy nebude. Prostě zkuste začít a něco vytvořit. Udělejte na úvod třeba jen pětistránkový, to by nemuselo být tak složité, ne? Postupně ho pak můžete rozšířit. Kdyby mi někdo před dvěma lety řekl, že napíši 60-ti stránkový ebook nebo vytvořím další své projekty, tak bych mu nevěřil. Všechno je proces a život je změna :) .

Ebook můžete napsat za 14 dní nebo také za měsíc nebo dva.Některé ebooky se dají napsat za den. Hondě záleží na jaké téma píšete, jestli ebook budete chtít poskytovat zdarma nebo za peníze. Pokud se však nepustíte do psaní, tak ebook nenapíšete nikdy.

Pusťte se do akce!